Obowiązkowe OC przeznaczone jest dla osób eksploatujących bezzałogowe statki powietrzne [ operator drona ] o masie startowej od 5 do 20 kg.
Ubezpieczenie OC może być zawarte jako rozszerzenie warunków innego rodzaju ubezpieczenia, w tym nieobowiązkowego [ np. OC w życiu prywatnym z rozszerzeniem o OC operatora drona czy Ubezpieczenie Lotnicze - pakiet – Aerocasco Drona + OC operatora/użytkownika drona ]
W zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego ochronę OC można rozszerzyć o terytorium całego świata. Standardowo w takim przypadku wyłączeniem objęte są : USA, Kanada a czasem również i Japonia.
Przedmiot i Zakres Ubezpieczenia
Przedmiotem ubezpieczenia jest odpowiedzialność cywilna osoby za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi [ drony ] osobom trzecim.
Odpowiedzialność dotyczy szkód wyrządzonych w związku z :
Obowiązek ubezpieczenia OC osób eksploatujących bezzałogowe statki powietrzne powstaje w dniu rozpoczęcia lotu wykonywanego w całości lub części w polskiej przestrzeni powietrznej oznacza to, że Ubezpieczenie powinno być wykupione w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia użytkowania drona.
Suma gwarancyjna
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC osób eksploatujących bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej od 5 do 20 kg, w zakresie szkód wyrządzonych osobom trzecim w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty :
orientacyjny kurs SDR/PLN 1 SDR = 5,5 PLN
orientacyjny kurs SDR/PLN 1 SDR = 1,2 EUR
Równowartość w złotych kwot podanych w SDR ustala się przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski obowiązującego w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia OC.
Wyłączenia odpowiedzialności
Ubezpieczenie nie obejmuje szkód powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek oraz aktów terroru.
Podstawa prawna
OBWIESZCZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.
Załącznik nr 7 do Obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2019 r.
WYMAGANIA DOTYCZĄCE UBEZPIECZENIA ODPOWIEDZIALNOŚCI CYWILNEJ OSÓB EKSPLOATUJĄCYCH STATKI POWIETRZNE, O KTÓRYCH MOWA W § 2 ROZPORZĄDZENIA, ORAZ MINIMALNE WYSOKOŚCI SUM GWARANCYJNYCH TEGO UBEZPIECZENIA
Informacje uzupełniające dla posiadaczy dronów i osób zainteresowanych tematyka lotniczą
Najczęściej zadawane pytania (FAQ) dotyczące wdrażania przepisów UE w obszarze bezzałogowych statków powietrznych źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego ULC
https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue/4944-akty-prawne oraz
na stronach Komisji Europejskiej: https://eur-lex.europa.eu/homepage.html
• Latanie dronem w mieście :
Nowy podział na kategorie lotów jest związany z ryzykiem dla osób na ziemi i innych użytkowników w przestrzeni powietrznej, jakie występuje podczas wykonywania operacji BSP. Kategorie lotów:
Kategoria ta zawiera dodatkowe 3 podkategorie lotów:
A1-LOTY NAD LUDŹMI, A2-LOTY BLISKO LUDZI, A3-LOTY Z DALA OD LUDZI
Istnieją dwa proste sposoby na sprawdzenie gdzie można latać dronem w Polsce.
Odwiedzając stronę Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, na której pokazana jest mapa przestrzeni powietrznej lub pobierając aplikację Dron Radar, która jest podłączona do systemu PansaUTM - platformy realizującej koordynację ruchu bezzałogowych statków powietrznych w polskiej przestrzeni powietrznej.
Zapraszamy do kontaktu z naszą agencją [ zakładka kontakt ]
Doradzimy i ubezpieczymy zgodnie z Państwa oczekiwaniami